شیراز مرکز استان فارس و یکی از محبوب‌ترین شهر‌های ایران از نظر گردشگری است که هرساله، مخصوصا در فصل بهار، گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به سوی خود می‌کشاند. همچنین انواع صنایع دستی این شهر با شیوه‌ی ساخت هنرمندانه خود، به عنوان نمادی از زیبایی‌های شیراز نیز محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 12 December 2021

با گذر از بازار‌های قدیمی این شهر، همچون بازار وکیل، می‌توانید انواع صنایع دستی را که توسط هنرمندان خوش ذوق این استان ساخته شده است، تهیه کنید. همچنین در صورتی که به این شهر زیبا سفر نکرده‌اید، می‌توانید به راحتی و با خرید آنلاین صنایع دستی، از زیبایی‌ها و کاربرد آن‌ها بهره‌مند شوید. فروشگاه صنایع دستی شیراز وچری یکی از معتبرترین فروشگاه‌هاییست که می‌توانید این سوغاتی‌ها را از آن خریداری کنید. از معروف‌ترین صنایع دستی شیراز که زبانزد عام و خا­ص هستند، می‌توان به خاتم‌کاری، قلم‌زنی، معرق‌کاری، نقره‌کاری، منبت‌کاری، شیشه‌گری و… اشاره کرد. در ادامه‌ی این مطلب به شرح مختصری از این صنایع می‌پردازیم.

خاتم کاری

خاتم‌کاری یکی از ظریف‌ترین هنر‌ها و صنایع دستی شیراز است که از کنار‌ هم قرار دادن تکه‌های چوب منظم، همراه با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت ساخته می‌شود. همچنین خاتم‌کاری یکی از ارزشمند‌ترین هنر‌های این شهر محسوب می‌شود که علاوه بر چوب، با استفاده از عاج، برنج، استخوان و طلا هم تهیه می‌شود. در ساخت خاتم، سطح چوب را با دستگاه‌های مخصوص به اندازه‌های کوچک و چندضلعی برش می‌دهند. قطعات چوب در خاتم‌کاری به شکل موزائیک هستند و با استفاده از چوب‌های آبنوس، نارنج، فوفل، گردو، بقم، عناب، کهکم، کبوده و انواع استخوان یا عاج فیل درست می‌شوند.

نمونه‌های خاتم‌کاری شده را می‌توان در بازار‌های شیراز و اصفهان پیدا کرد. بسیاری از توریست‌ها و گردشگران هم به دنبال تهیه‌ی این صنایع دستی در انواع جعبه طلا، جعبه آرایشی، قاب عکس، آینه و … هستند.

نبض خاتم شیراز کند می‌زند | خبرگزاری صدا و سیما

 

 

کاشی معرق شیراز

کاشی معرق یکی از انواع هنر‌های این شهر است که نمونه‌های ارزشمند آن را می‌توان در مساجد و دیگر بنا‌های تاریخی شیراز به وفور پیدا کرد. طرح و نقشه‌های مورد استفاده در کاشی‌های رنگارنگ و شکسته که توسط استادان و معرق‌کاران حرفه‌ای بر در و دیوار‌های ساختمان‌هایی مانند مسجد نصیرالملک شیراز دیده می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی ذوق و هنر سرشار از لطافت و ارزشمند استادان این هنر زیبا است. این هنر ارزشمند در قالب کاشی و قاب‌های یادگاری در بنا‌ها و بازار‌های صنایع دستی این شهر زیبا به فروش می‌رسد.

همچنین می‌توانید گوشه‌ای از این هنر هخامنشی بسیار جذاب و زیبا را در انواع مینیاتوری آن تهیه کنید.

سقف مسجد نصیرالملک شیراز را تا حالا دیدین؟ +عکس

 

منبت کاری

هنر کنده‌کاری و طراحی بر اساس یک نقشه مشخص بر روی چوب، منبت‌کاری نام دارد. امروزه منبت‌کاری یکی از ارزشمند‌ترین هنر‌هایی است که می‌تواند تکه‌ای چوب ساده را به یک وسیله زیبای تزئینی تبدیل کرده و ارزش آن را به چند برابر بیشتر تبدیل کند. قدمت این هنر در شیراز، به خصوص شهر آباده، بسیار زیاد است، به طوری که با توجه به بقایای به جای مانده از تخت جمشید، ستون‌های این بنای زیبا با استفاده از هنر منبت کاری تزئین شده بودند. هنر منبت‌کاری بر روی اشیا مختلف از جمله ظروف، مبلمان، میز، جعبه، صفحات شطرنج و … قابل اجرا است. حتی از این هنر ارزشمند در حجاری و گچبری هم استفاده می‌شود.

پورتال اصلی شهرداری شیرازشهرداری شیراز |

 

نقره کاری

نقره‌کاری شیراز قدمت بسیار زیادی دارد. همچنین ظروف و وسایل ارزشمند بسیار زیادی به وسیله‌ی هنرمندان شیرازی، در این شهر ساخته می‌شوند. قدمت این صنعت در ایران به ۷ هزار سال پیش برمی‌گردد و امروزه نیز در شهر‌های هنرپروری مانند شیراز طرفداران بسیار زیادی دارد.

طرح‌ها و نقش‌های به کار رفته در این هنر شامل گل نرگس، زنبق، عنبر‌بو، پنج‌پر و گل سرخ می‌شود که معمولا زینت‌بخش ظروف و لوازم نقره‌کاری شده هستند. همچنین استفاده از طرح‌های افسانه‌ای و انسانی مانند نقش فروهر، اساطیر شاهنامه، پادشاهان و سربازان دوران هخامنشی نیز در میان نقره‌کاران بسیار رواج دارد.

توجه داشته باشید که عیار بالای وسایل نقره‌کاری شده، علت قیمت بالاتر آن‌ها نسبت به کالاهای مشابه در استان‌هایی همچون اصفهان است.

از معروف‌ترین فروشگاه‌های شیراز برای خرید این آثار زیبا و چشم‌نواز، می‌توان به مغازه‌های موجود در بازار وکیل، سرای بشیر و حافظه اشاره کرد. همچنین اگر قصد خرید آنلاین صنایع دستی را دارید، سایت وچری را از دست ندهید.

نقره گنجینه، آینه و شمعدان، وسایل تزئینی و ظروف نقره با تصاویر شیک و با  کیفیت

 

قلم زنی

یکی از زیبایی‌های‌ بازار‌های شیراز، دیدن هنرمندان زبر‌دستی است که با چکش طرح و نقش‌های مختلف را بر روی ظروف فلزی حک می‌کنند. این هنر با سابقه چندین هزار ساله‌ی خود، در دوران هخامنشایان شروع شده و اوج آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

قلم‌زنی شامل تزئین و کندن نقوش مورد نظر بر روی اشیا فلزی به ویژه مس، طلا، نقره و برنج است و از مهم‌ترین نقش‌های به کار رفته در آن‌ها می‌توان به طرح گل و مرغ، اشعار زیبای فارسی و یا احادیث و آیات اشاره کرد.

قلم زنی شیراز | آموزش هنر قلمزنی در شیراز | قیمت خرید قلم زنی و صنایع دستی  | بازار مینا

 

شیشه گری

امروزه شیراز به عنوان مهد شیشه و شیشه‌کاری شناخته می‌شود. هنر شیشه‌گری از ترکیب سیلیکات‌های قلیایی و ذوب آن‌ها در کوره به دست هنرمندان زبردست ساخته می‌شود و سپس به کمک دست یا قالب، فرم پیدا می‌کند. در نهایت این ترکیبات به جسمی ظریف، شکننده و شفاف تبدیل می‌شوند. هنر اصیل شیشه‌گری و یا دمیدن در شیشه، یکی از پرزحمت‌ترین هنر‌های دستی است. از ساختمان‌های تاریخی مزین به شیشه‌های رنگی گرفته تا ظروف شیشه‌ که هر کدام با دمیدن و طراحی درست می‌شوند، از بهترین ‌نمونه‌های این هنر محسوب می‌شوند. سابقه شیشه‌گری در ایران به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد و این هنر تا به امروز، به یکی از پراهمیت‌ترین هنر‌های شیراز تبدیل شده است.

شیشه گری - بانی‌بوم

 

سخن پایانی

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، خرید سوغاتی‌های بی‌نظیر و ناب شیرازی را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید انواع بی‌نظیری از این سوغات را به راحتی از فروشگاه صنایع دستی شیراز وچری با قیمت مناسب و اطمینان از اصالت کالاها تهیه کنید.

برچسب ها: صنایع دستی ، فارس ، معرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار