کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی تک شاخی ۱۴ تا ۲۲ آذرماه فعال است و اوج آن پنج‌شنبه _۱۸ آذرماه_ رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ 09 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: یک شب پس از همنشینی ماه و سیاره زحل، یعنی پنج شنبه _۱۸ آذرماه_ ماه و سیاره مشتری نیز در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه به جدایی زاویه‌ای چهار درجه و ۲۸ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان پنج روز خواهد بود و درصد روشنایی آن ۳۶ درصد است.

وی افزود: امشب ماه و سیاره مشتری در آسمان عصر قابل مشاهده خواهند بود و ساعت ۱۷:۱۵ زمانی که به ارتفاع ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی ناظر زمینی برسد قابل رصد است و تا ساعت ۲۲:۱۱ همچنان قابل مشاهده است. امشب قدر ماه منفی ۱۱.۵ و قدر سیاره مشتری منفی ۲.۳ است و هر دو در صورت فلکی جدی قرار دارد، این پدیده را به کمک یک دوربین دو چشمی هم می‌توان رصد کرد.

اوج بارش شهابی تک شاخی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی تک شاخی ۱۴ تا ۲۲ آذر فعال است و اوج آن ۱۸ آذرماه رخ می‌دهد؛ کانون بارش آن نیز در صورت فلکی تک شاخ از ساعت ۱۹:۰۳ تا سپیده دم روز بعد در آسمان حضور دارد. البته حدود ساعت ۱:۰۰ بامداد کانون بارش به اوج خود در آسمان می‌رسد. شهاب‌های تک شاخی از دنباله‌دار C/1917 F1 که ملیش (Mellish) نام دارد منشأ گرفته است.

وی تصریح کرد: ZHR بارش شهابی تک شاخی سه است؛ امسال نیز انتظار می‌رود که از منطقه لارستان تا یک شهاب در ساعت را بتوان مشاهده کرد. ماه پنج روزه امشب ساعت ۲۲:۲۸ غروب می‌کند؛ البته به دلیل همزمانی با اوج بارش شهابی کشتی‌دم-بادبانی و بارش سیگما هیدریدی و همچنین قرار داشتن در بازه فعالیت بارش بزرگ جوزایی می‌توان در کل شهاب‌واره‌های بیشتری رصد کرد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار