محمدرضا حسینی گفت: ما ۶-۷ هزار فوتبالیست در مدارس فوتبال داریم و در مجموع ۱۸ یا ۱۹ هزار نفر در تمامی رده های سنی. پر از استعداد فوتبال هستیم اما نفت خام می فروشیم. نمی توانیم خودمان چیزی استخراج کنیم. نمی توانیم این استعدادها را در زمان مناسب تحویل باشگاه های بزرگ شهرمان بدهیم. همین می شود که می روند خارج از استان و نگاه می کنیم می بینیم تیم های دیگر آنها را برده اند و حالا روبروی تیم های شهرمان ایستاده اند.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ 07 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمدرضا حسینی ضمن یادآوری اینکه شیراز به لحاظ زیرساخت فضاهای ورزشی در رشته پرطرفدار فوتبال، هنوز ضعف‌هایی دارد، گفت: به لطف خدا و با کمک اداره ورزش جوانان توانستیم حدود ۷۰ درصد زمین ورزشگاه بعثت را آماده کنیم و همچنین با کمک شهرداری، زمین قلعه شاهزاده بیگم در حال آماده شدن است.

حسینی با تاکید براینکه درخواست اهالی فوتبال احداث ورزشگاه جدید در شیراز نیست بلکه، مهمترین خواسته، تجهیز و تکمیل ورزشگاه‌های موجود است، ادامه داد: اکنون چندین ورزشگاه در مناطقی مانند سعدی، ابیوردی و قصردشت شیراز وجود دارد که اگر به شکل مناسبی تجهیز شوند، کمک زیادی به رسیدن شهر به سطحی مناسب از فضاهای ورزشی خواهد کرد.

او با بیان اینکه هیئت فوتبال شیراز امکان استفاده از ورزشگاه‌های حافظیه و پارس برای بازی‌های رده پایه را ندارد و از طرفی ورزشگاه دستغیب هم به تنهایی پاسخگوی نیازها نیست، خاطرنشان کرد: برای رشد فوتبال باید سرمایه‌گذاری بیشتری را به سمت رده‌های پایه معطوف کنیم و زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

نامناسب بودن زمین‌های چمن مصنوعی و ورزشگاه دستغیب شیراز

حسینی با اشاره به مناسب نبودن زمین‌های کوچک چمن مصنوعی در شیراز گفت: زمین‌های کوچک با چمن مصنوعی (مینی فوتبال) کاربرد چندانی نداشته و فقط برای بازی های دورهمی مناسب است؛ این امکانات نه عاملی برای رشد فوتبال محسوب می‌شود نه در رشد فوتسال کمک کننده است!، از طرفی زمین چمن ورزشگاه شهید دستغیب هم وضعیت مناسبی ندارد و طی ساعات مختلف به شکل مداوم میزبان بازی‌ها در رده‌های مختلف است.

او با اشاره به اینکه نامناسب بودن این زمین منجر به افزایش موارد مصدومیت بازیکنان می‌شود، از مصدومیت فرزندش در حین بازی در همین ورزشگاه به عنوان یک نمونه یاد و اضافه کرد: مصدومیت فرزند من چنان بود که مجبور شدیم تن به عمل جراحی بدهیم؛ این زمین چمن، غیراستاندارد بوده و روزانه مصدومانی را روی دست فوتبال شیراز می‌گذارد.

حسینی گفت: از فرمانده محترم ارشد نظامی ارتش در فارس درخواست می‌کنم که در موضوع اجاره ورزشگاه‌های تحت مدیریت آن مجموعه به تیم‌های ورزشی، ورود و از این راه به رشد رشته فوتبال و رفع بخشی از نیازها کمک کند؛ متاسفانه در سال‌های اخیر، اجاره این اماکن به یک بیزینس رقابتی برای برخی بدل شده و عملا نظارت دقیق و مناسبی بر قیمت اجاره بها نیست.

رئیس هیئت فوتبال شیراز با اشاره به افزایش بهای اجاره زمین ورزشی نسبت به سال گذشته در این شهر، گفت: این امر منجر به وارد شدن فشاری مضاعف بر باشگاه‌ها و در نهایت بر خانواده ورزشکارانی شده است که قطعا آینده فوتبال این شهر را تامین و تضمین می‌کنند؛ این در حالیست که ارتش همواره از ارکان تقویت و حمایت ورزش در شیراز بوده و امیدواریم با درایت فرماندهان، این مسئله مدیریت شده و کمک بزرگی به اهالی فوتبال باشد.

حسینی تاکید کرد که درخواست مطرح، قاعده‌مند و ضابطه‌مند شدن اجاره بهای اماکن ورزشی تحت اختیار ارتش است تا امکان استفاده مطلوبتر با هزینه مناسب و معقول برای باشگاه‌ها و خانواده ورزشکاران، همچون گذشته، فراهم شود.

رشد بخش نرم افزاری هیئت فوتبال شیراز

سرمربی سابق تیم‌های پایه فجرسپاسی از راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات در هیئت فوتبال شیراز و پیشرفت در بخش نرم افزاری ابراز رضایت و اضافه کرد: در بخش نرم افزاری همکارانم در کمیته های مختلف با آن طرح‌ها و ایده‌هایی که داشتند، یک نرم‌افزار جامع راه اندازی کردند تا ثبت قراردادها به صورت الکترونیکی انجام شود. یعنی هر باشگاهی می‌تواند برای خودش تمام مدارک بازیکنان را آپلود کنند و صدور کارت را هم خودش انجام دهد. هیئت فوتبال فقط وظیفه نظارتی دارد و این به تسریع روند ثبت قراردادها کمک کرد. در بحث کمیته انضباطی، کلاس های داوری و مربی گری هم در نظر داریم همه اطلاع رسانی ها را به صورت الکترونیکی انجام دهیم.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در بحث قراردادها، افزود: قبلا شماری از بازیکنان بدون دنبال شدن روشهای قانونمند جابه جا می شدند، ولی حالا همه چیز در سیستم ثبت می شود و بازیکنان تا زمانی که از باشگاه قبلی رضایت نامه نگیرند، سامانه به آنها اجازه عقد قرارداد با باشگاه بعدی را نمی دهد. پیش از این اگر یک بازیکن ۱۰ ساله در یک مدرسه فوتبال رشد می کرد، دغدغه مدرسه فوتبال این بود که این بازیکن پس از چند سال جذب یک تیم دیگر نشود، با ایجاد سامانه جامع، اگر بازیکنی با یک تیم قرارداد ثبت کرد، تا زمانی که از این تیم رضایت نامه نگیرد نمی تواند با تیم دیگری قرارداد ثبت کند. پیش از این خیلی از باشگاه ها بازیکنان خوبشان را در مسابقات شرکت نمی دادند تا مبادا دیده شده و به تیمی دیگر بروند اما حالا باشگاه ها آرامش دارند و می توانند راحت به بازیکنانشان میدان بدهند.

برگزاری رقابت‌های فوتبال پایه

حسینی با اشاره به برگزاری مسابقات فوتبال پایه در شیراز گفت: امسال مسابقات فوتبال پایه در شیراز به صورت یک لیگ منظم و طی ۲۲ هفته برگزار می‌شود، در سنین ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سال. یعنی بچه ۱۲ ساله ۲۲ هفته درگیر مسابقات است و این مزیت‌های فراوانی دارد؛ بازیکن کم سن و سال شاید یکی دو بازی نخست برایش سخت باشد اما طی ۲۲ هفته خودش را پیدا می کند. مربی و خانواده هم برای هر هفته برنامه مشخص و مناسبی دارند؛ ان‌شاالله هفته آینده استارت این مسابقات را خواهیم زد و هر هفته هم از سه پیشکسوت برای حضور و تماشای مسابقات دعوت خواهیم کرد تا هم انگیزه ای باشد برای بچه ها و هم نسل جدید و قدیم را با یکدیگر آشنا کنیم. در مسابقات پایه ما همیشه استعدادیاب‌های هیئت حضور دارند و به صورت دقیق و پیوسته این پروسه استعدادیابی در حال انجام است. استعدادها به صورت مداوم برای تیم های منتخب شیراز انتخاب می شوند و در ادامه به تیم ملی هم معرفی خواهند شد.

حسینی رفع معضل کمبود بازیکن را منوط به برنامه ریزی مناسب دانست و اضافه کرد: ما بیست تیم در رده های پایه از نونهالان تا امیدها داریم و این نشان می دهد باید در زمینه زیرساخت ها به سمتی برویم تا در آینده دچار معضل بازیکن نشویم. در سال های اخیر خیلی بازیکنان از شیراز خارج شده اند اما با برنامه هایی که در هیئت و در جهت استعدادیابی طرح ریزی کرده ایم، فکر می کنم در آینده نزدیک این روند خروج از استان متوقف خواهد شد.

فوتبال ساحلی در شیراز

متولی فوتبال شیراز در خصوص وضعیت فوتبال ساحلی نیز گفت: در زمینه فوتبال ساحلی با کمک اداره ورزش و جوانان و شهرداری توانستیم زمین استاندارد را در مجموعه ورزشی بعثت راه اندازی کنیم که فکر می کنم در ایران بی نظیر باشد. این اقدام اکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از تعبیه سکو و رختکن، حتی می تواند میزبان مسابقات جهانی باشد.

این مسئول ورزشی شیراز افزود: در زمینه داوری شش کلاس داوری امسال برگزار کرده ایم که یکی از آنها داوری فوتسال بوده که پس از هفت سال در شیراز برگزار شده. با توجه به کمبود داور در شیراز، سعی کردیم کلاس های دانش افزایی را برقرار کنیم تا انشالله در این زمینه هم به سطح مطلوبی برسیم. ما در زمینه داوری هم پتانسیل خوبی از لحاظ کیفی داریم اما برنامه ریزی ما این است که از لحاظ کمی هم رشد کرده و تعداد داوران را افزایش دهیم.

سهم بانوان از فوتبال و فوتسال در شیراز

محمدرضا حسینی به مظلومیت و محرومیت فوتبال و فوتسال بانوان در شیراز اشاره و اضافه کرد: در زمینه فوتبال بانوان سه تیم در لیگ های کشوری داریم. دو تیم در لیگ برتر فوتسال و یک تیم در لیگ یک، اما همه این تیم‌ها با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می کنند. جمعه گذشت دو تیم فوتسال شیرازی میزبان بودند و ما برای فراهم کردن سالن مسابقه برای تیم های پارس آرا و پویندگان صنعت فجر، با مشکلات زیادی مواجه شدیم. اگر سالن ۶ هزار نفری زودتر راه اندازی و سالن ۲۲ بهمن هم تجهیز شود، مشکل دیگری نخواهیم داشت. تاکید می کنم اگر داشته هایمان تجهیز شود بخش زیادی از مشکلاتمان حل خواهد شد و نیازی به ساختن ورزشگاه جدید نداریم.

وی افزود: این مسائل تا یک حدی به مسئولان اداره ورزش مربوط است و بخش عمده آن به اراده مسئولان استانی برمی گردد. راه اندازی سالن برای بانوان خیلی اهمیت دارد. آن هم این قشر که به نظر من مظلوم ترین و بی پناه ترین قشر جامعه ورزش هستند. نه جای تمرین مشخصی دارند، نه برای بازی هایشان می توانند روی سالن خاصی حساب باز کنند و نه در رسانه ها آنچنان پرداخته می شود که مردم بدانند فلان تیم بانوان چه زمانی مسابقه دارد. همین می شود که اسپانسرها کمتر به سمت این تیم ها می آیند. بنابراین فکر می کنم مسئولان این دو تیم آقایان زارع و آزادی با عشق و علاقه پای تیم هایشان ایستاده اند و همین که تا کنون سرپا مانده اند، جای تقدیر دارد.

حسینی، حمایت از ورزش را بهترین راه مقابله با آسیب های اجتماعی دانست و گفت: حمایت از ورزش خیلی از معضلات جامعه را حل می کند. قرار نیست همه این بازیکنان به تیم ملی برسند اما می شود در همین اماکن ورزشی، انسان های وارسته ای تربیت کرد و تحویل جامعه داد که در سایر زمینه ها به جامعه خدمت کنند. حتی اگر در هیچ زمینه ای هم موفق نشوند، همین که وقتشان در ورزش سپری شود یعنی جلوگیری از خیلی آسیب ها و آفت های اجتماعی. اما اگر این ورزشگاه ها شرایط مناسب برای میزبانی از بچه های این شهر را نداشته باشند، همه این ها به دست فراموشی سپرده می شوند.

حضور هفت هزار فوتبالیست در شیراز

وی گفت: ما ۶-۷ هزار فوتبالیست در مدارس فوتبال داریم و در مجموع ۱۸ یا ۱۹ هزار نفر در تمامی رده های سنی. پر از استعداد فوتبال هستیم اما نفت خام می فروشیم. نمی توانیم خودمان چیزی استخراج کنیم. نمی توانیم این استعدادها را در زمان مناسب تحویل باشگاه های بزرگ شهرمان بدهیم. همین می شود که می روند خارج از استان و نگاه می کنیم می بینیم تیم های دیگر آنها را برده اند و حالا روبروی تیم های شهرمان ایستاده اند.

رئیس هیئت فوتبال شیراز خاطرنشان کرد: بچه های هیئت همگی عاشقانه مشغول کار هستند و اگر بتوانیم با این همدلی و جدیت پیش برویم و مشکلات را رفع کنیم، قول می دهم در آینده می توانیم اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار