کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی کشتی‌دم-بادبانی از ۱۰ تا ۲۴ آذرماه فعال و اوج آن ۱۶ آذرماه است.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳ 07 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرداظهار کرد: سه‌شنبه _۱۶ آذرماه_ از فاصله یک درجه و ۵۲ دقیقه قوسی جنوب سیاره ناهید می‌گذرد و ماه سه روزه می‌شود. این دو جرم با چنین جدایی زاویه‌ای در موقعیت همنشینی قرار می‌گیرد. از مختصات رصدخانه لارستان، ماه و سیاره همسایه زمین حدود ساعت ۱۷:۱۷ در موقعیتی با ۲۴ درجه بالاتر از افق جنوب غربی قابل رصد می‌شود. سپس به سمت افق فرو می‌رود و دو ساعت و ۴۰ دقیقه بعد از خورشید ساعت ۱۹:۴۱ غروب می‌کند.

وی افزود: ماه با قدر منفی ۱۰.۴ و سیاره زهره با قدر منفی ۴.۷ در صورت فلکی قوس قرار دارند، این مقارنه با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی قابل مشاهده است. این پدیده فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به عکاسی آسمان شب فراهم می‌کند تا بتوانند تصاویر بسیار جذابی را از هلال ماه به همراه زمین تاب و دومین جرم درخشان آسمان شب ما، سیاره زهره در کنار هم ثبت کنند؛ البته تماشای این پدیده با چشم غیر مسلح نیز خالی از لطف نیست.

اوج بارش شهابی کشتی‌دم-بادبانی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی کشتی‌دم-بادبانی از ۱۰ تا ۲۴ آذرماه فعال و اوج آن ۱۶ آذرماه است. کانون این بارش از مختصات رصدخانه لارستان جایی میان صورت فلکی کشتی‌دم و بادبان ساعت ۲۳:۰۵ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا ساعت ۶:۰۵ روز بعد در آسمان حضور دارد. قطعاً بهترین زمان برای رصد شهاب‌واره‌ها حوالی ساعت ۰۳:۰۰ است؛ زمانی که کانون بارش در بالاترین حد خود در آسمان قرار دارد.

وی تصریح کرد: دنباله‌دار عامل این بارش شهابی ناشناخته است و در کل با ZHR برابر پنج ضعیف محسوب می‌شود، اما خوشبختانه نور ماه سه روزه مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. با توجه به نزدیک بودن کانون بارش به افق از منطقه لارستان، رصد دو شهاب از این منطقه تخمین زده می‌شود. این بارش عمدتاً از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است، اما اگر در عرض‌های پایینی نیمکره شمالی هم زندگی می‌کنید، می‌توانید این شهاب‌واره‌ها را مشاهده کنید.

سیاره زهره در بیشترین درخشندگی
فخرایی فرد افزود: سیاره زهره امشب به بیشترین درخشندگی خود می‌رسد و با قدر منفی ۴.۷ در ارتفاع ۲۸ درجه‌ای بالای افق در آسمان ما می‌درخشد. این سیاره درخشان بیش از هر سیاره دیگر به زمین نزدیک می‌شود و در نزدیک‌ترین نقطه به ۴۲ میلیون کیلومتری ما می‌رسد. زهره در روشن‌ترین وضعیت بعد از ماه درخشنده‌ترین جرم آسمانی است. سیاره زهره در حال حاضر در فاز هلال کاهنده قرار دارد و به پایان ظهور شامگاهی خود نزدیک می‌شود. بعد از غروب خورشید تا ساعت ۱۹:۴۲ فرصت دارید که سیاره دو قلوی زمین را بالای افق جنوب غربی تماشا کنید.

برچسب ها: نجوم ، رویداد نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار