نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر خاورمیانه به عنوان مهمترین مسئله برای اروپا و آمریکا به شمار می‌رود،گفت: ما به جای اینکه از اروپا و آمریکا الگو بگیریم باید خودمان الگوسازی کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 06 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز دوشنبه در نشست دبیران تشکل‌های دانشجویی استان فارس به مناسبت روز دانشجو اظهار کرد: کار گروه‌های جهادی کاری نمادین است اما اگر روحیه جهادی در مدیریت کشور ظهور و بروز پیدا نکند، هیچ‌یک از مشکلات با تلاش و کار گروه‌های جهادی هم حل نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، ادامه داد: دانشجویان وظیفه و رسالتشان این است که این نگرش را در مدیریت کشور رواج بدهند. در واقع افزون بر گروه‌های جهادی که کار عملیاتی و میدانی می‌کنند نیاز است که گروه های جهادی اندیشه ورز شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: در بحث قرارگاه فرهنگی و اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی باید شرایطی فراهم شود تا از پتانسیل جوانان دانشجو استفاده شود و متولیان باید تمام تلاش خود را برای تحقق این امر مهم تا سال آینده به کار بگیرند.نباید اجازه بدهیم دانشجویان دلسرد و ناامید شوند.

امام جمعه شیراز افزود: این تفکر که «هرچه اروپا می‌گوید درست است» در دانشگاه‌های کشور مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است. به عنوان مثال در شرایط کنونی از افرادی بهره می بریم که از علم و دانش کافی برخوردار هستند اما به دلیل نداشتن مقالات ISI از فعالیت در دانشگاه محروم می‌شوند.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: متأسفانه برخی از کشورها برای ما خط مشی تعیین می‌کنند و جوانان کشور باید با آگاهی و بصیرت مانع از محقق شدن اهداف دشمنان شوند.

وی با ابراز گلایه از گروه‌های آموزشی و معاونت های پژوهشی در دانشگاه‌ها، گفت: مدیران دانشگاه باید مشکلات در این بخش‌ها را برطرف کنند و زمینه فعالیت افراد توانمند از نظر علمی را در دانشگاه فراهم کنند.

آیت الله دژکام ادامه داد: ارزشگرایی، مطالبه گری و آرمان‌گرایی از چارچوب های کلی حرکت دانشگاهی به شمار می‌رود که دانشجویان از هر نگاه و گرایشی باید این مسائل را به عنوان ارکان اصلی حرکت دانشجویی در کشور پذیرا باشند.

وی بیان داشت:دانشجویی عنوانی است که بدون دانش نمی‌شود. اصلاح اجتماعی که هدف مشترک گروه‌های مختلفی است، بدون بهره‌گیری از دانش قابل اجرا نیست. در حقیقت اصلاح اجتماعی از بُعد قرآنی باید بر پایه دانش صورت بگیرد.

امام جمعه شیراز عنوان داشت: ما شاهد تلاش‌ها و اقدامات بسیاری بودیم که در نهایت متوجه شدیم نتیجه بخش نبوده است. این در حالیست که پس از آسیب‌شناسی به این نتیجه می‌رسیم که این اقدامات و تلاش‌ها بر پایه دانش استوار نبوده است. این در حالیست که تمام حرکات ما بایستی دانش‌بنیان باشد و ویژگی حرکت دانشجویی هم باید بر این اصل استوار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اعتقاد به اینکه دانشجویان چشم و چراغ ملت ایران هستند، گفت: بدون شک فعالیت‌های ارزشمندی توسط دانشجویان انجام می‌شود، اما آن حیطه از این فعالیت‌ها به عنوان حیثیت کار دانشجویی، قوی به شمار می‌رود که از دانش بیشتری بهره ببرد.

دژکام عنوان کرد: من همواره با دانشجویان در ارتباط بوده‌ام و مشکلات و دغدغه های آنها را به خوبی می‌دانم اما نباید بگوییم تاکنون اقدامی انجام نشده است بلکه می‌توان گفت به آنچه مطلوبمان بوده است نرسیده‌ایم.

وی بیان داشت: اصل شکست ما در جهان اسلام که مرکزش خاورمیانه و غرب آسیا است به این دلیل است که در سیستم حکمرانی سنتی ما مشکل به وجود آمده است و مشکل این است که دشمن روحیه ملی‌گرایانه را از این کشورها گرفت و برخی از روشنفکران راه حل را در اروپایی شدن کشور قلمداد کردند. این مشکل در زمان قاجار به اوج خود رسید. در زمان پهلوی می‌خواستند فرهنگ اروپایی را عملیاتی کنند اما پس از ۵۰ سال تلاش مردم برنتابیدند و در مقابل این نظام ستیزه‌گر ایستادند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآوری کرد: در طول هشت سال گذشته نیز این راهبرد که ما باید مشکلات خود را از طریق غرب حل کنیم در کشور به کار گرفته شد. اما تلاش برای انجام مذاکرات که برخی آن را تنها راه حل کشور می‌دانستند در نهایت به شکست منجر شد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: یک جریان در حکمرانی همواره درصدد بوده است که مقلد اروپا باشد، اما ما این مقلد اروپایی‌ها بودن را غیر از استفاده از تجارب اروپا می‌دانیم. البته مخالف استفاده از تجارب کشورهای اروپایی و آمریکایی نیستیم اما نباید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که مسائل آنها به عنوان مسئله کشور ما محسوب نمی‌شود و مسائلی شبیه به ما ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خاورمیانه به عنوان مهمترین مسئله برای اروپا و آمریکا به شمار می‌رود،گفت: ما به جای اینکه از اروپا و آمریکا الگو بگیریم باید خودمان الگوسازی کنیم.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: هیچ کس در انقلاب اسلامی مدعی نشده است که از غیب همه چیز را می‌داند اما معتقد هستیم که ما یک جریان متفکر اسلامی هستیم که قصد داریم شیوه حکمرانی جدیدی را طراحی و به دنیا عرضه کنیم. رهبر معظم انقلاب هم تمدن‌ سازی را از تحول معرفتی، تحول معنوی و اجتماعی آغاز کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار