داداش پور گفت: نگاه‌های جزیره‌ای نسبت به آموزش عالی نیز نگران کننده است وبرخی تاسیس‌های تعداد بالای دانشگاه‌ها در سال‌های قبل مشکلاتی ایجاد کرده و می‌بینند چه اتفافاتی افتاده و چه پول‌های بی حساب کتابی خرج شده و الان برای جمع کردن ان‌ها باید چه هزینه‌هایی بکنیم تا به تمدن سازی برسیم.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳ 06 December 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: هاشم داداش‌پور در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شیراز گفت: یکی از مشکلات و چالش‌های جدی که با آن مواجه هستیم شکل‌گیری نهاد‌های عملی مختلف در کشور است و با این وجود همچنان ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می‌کند و اجازه هم افزایی مورد انتظار را نمی‌دهد.

معاون وزیر علوم بیان کرد: با وجود برخی تصورات و فعالیت‌های اشتباه باید تاکید کرد که بدون توجه به زیرساخت‌ها و رفع ضعف‌ها، رسیدن به دانشگاه تمدن ساز و مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

داداش پور گفت: نگاه‌های جزیره‌ای نسبت به آموزش عالی نیز نگران کننده است وبرخی تاسیس‌های تعداد بالای دانشگاه‌ها در سال‌های قبل مشکلاتی ایجاد کرده و می‌بینند چه اتفافاتی افتاده و چه پول‌های بی حساب کتابی خرج شده و الان برای جمع کردن ان‌ها باید چه هزینه‌هایی بکنیم تا به تمدن سازی برسیم.

او با اشاره به روز دانشجو وشهادت‌های مظلومانه دراین روز، گفت: وقتی سیر طی تحول علمی در این عرصه مشاهده می‌شود به مواردی، چون افزایش چشمگیر تولید علم، ارتقای جایگاه کشور و دانشگاه‌ها در تراز جهانی و ارتقای جایگاه فناوری کشورمی رسیم.

این مسئول با طرح سوالی مبنی بر اینکه، اما آیا به قله‌های دانش جهانی رسیده‌ایم؟ و در حیطه سیاستگذاری عقب افتادگی‌ها ناشی از چیست؟ گفت: در حوزه علم و فناوری با یکسری موانع مواجه هستیم واگر هماهنگی و یکپارچگی در نهاد‌های کشور اتفاق نیفتد، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

داداش پور همچنین نگاه کوتاه مدت با تغییر دولت‌ها را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور اتفاق بیفتد، باید توام با احیای هویت تمدنی کشور باشد، اما نگاه دوگانه‌ای داریم در این باره که گاهی اوقات ممکن است مورد توجه قرار نگیرند و آن این است که آیا دانشگاه عام و جهان شمول است یا تمدن ساز؟ و تعارضات مبنایی در فلسفه‌ها نیز یک دیدگاه دیگر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه اگر قرار باشد در تقابل دو فکر و فلسفه حرکت کنیم به فلسفه‌ای که برخواسته از مبنای معرفتی ماست باید توجه کنیم، گفت: مکاتب شکل گرفته نشان دهنده یک پشتوانه فلسفی است و تمدن بدون پشتوانه فلسفی شکل نخواهد گرفت.

داداش پور افزود: با وجود اینکه مدعی تلاش در درون دانشگاه‌ها هستیم، اما ضعف جدی در حمایت از توسعه کرسی‌های اندیشی داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشوربیان کرد: ضعف جدی در تولیدات علمی و پژوهشی از این باب داریم که بتواند مسائل کشور را به ضرورت هدفمند حل کند وهنوز دانشگاه‌های ما ماموریت محور نشده‌اند که بتوانند مشکلات محلی خود را حل کنند.

داداش‌پور ادامه داد: در دولت‌ها عزم جدی به دلیل فشار‌های ببش از حد از عناصر قدرت مشاهده نکردیم تا دانشگاه نقش هم افزا در مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... داشته باشد و از طرفی ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در کشور مشخص نیست.

او با بیان اینکه دانشگاه درک خوبی از فضای کسب و کار بازار ندارد و به همین دلیل تجاری سازی به خوبی شکل نگرفته است، ضعف در تعامل با کشور‌های همجوار را از دیگر چالش‌ها ذکر کرد و افزود: اگر قرار است دانشگاه‌های ما مرجعیت علمی پیدا کنند، چاره‌ای جز حرکت به سمت بین‌المللی شدن نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار