معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: مشکل اصلی برای انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر کمبود اعتبار است و اجرای این پروژه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 06 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سیدرضا ساداتی اظهار کرد: انتقال هر واحد صنعتی به خارج از شهر نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد و فرآیند انتقال کارخانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که تولید و اشتغال دچار آسیب نشود.
وی ادامه داد: میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر بسیار بالاست و مهمترین مشکل متولیان امر برای اجرای این پروژه‌ها بحث تأمین اعتبارات است. البته سرمایه‌گذاران هم باید اراده جدی برای انجام این کار داشته باشند. زمانی که سرمایه‌گذار اراده و عزم جدی داشته باشد قطعا نتیجه و پیشرفت کار بهتر خواهد بود.

یک کارخانه منتقل شد؛‌ سه کارخانه در نوبت انتقال

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: سه کارخانه سیمان، عایق سازی پشم شیشه و روغن نباتی از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی صنعتی هوا در شیراز هستند که موضوع انتقال این واحدهای صنعتی به خارج از محدوده شهری در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: کارخانه ریشمک نیز که یکی از کارخانه‌های آلاینده هوا در شیراز محسوب می‌شد و در بلوار امیرکبیر واقع شده بود با پیگیری‌های مکرر و مستمر در سال ۹۷ به خارج از شهر انتقال یافت و همه دستگاه‌های خط تولید این واحد صنعتی نیز جمع‌آوری و به واحد جدید منتقل شد.
ساداتی بیان داشت: با انتقال کارخانه ریشمک به خارج از شهر، سه کارخانه دیگر همچنان در نوبت خروج از شهر شیراز هستند و تاکنون هم اقدامات قابل توجهی برای انتقال این کارخانه‌ها و تغییرکاربری محل کنونی این واحدهای صنعتی انجام شده است.

انتقال کارخانه پشم شیشه، پیشرفت ۴۰ درصدی

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس عنوان کرد: شرکت پشم شیشه یکی از شرکت‌های تولیدکننده پشم شیشه و عایق به شمار می‌رود که با قرار گرفتن این کارخانه در محدوده شهری، لزوم انتقال این واحد صنعتی به محل جدید احساس شد و با توجه به پیشرفت ۴۰درصدی پروژه انتقال این کارخانه، بر اساس برنامه زمانبندی شده پیشبینی‌ می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ شاهد انتقال فاز اول این کارخانه‌ به منطقه ویژه اقتصادی شیراز باشیم و انشالله تا پایان سال ۱۴۰۱ هم تمام کارخانه به خارج از شهر انتقال می‌یابد.

تغییر کاربری اراضی کارخانه سیمان برای تامین اعتبار انتقال

این مقام مسئول یادآور شد: انتقال کارخانه سیمان به خرامه نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام است که پیگیری‌های لازم برای انتقال هر چه سریعتر این واحد صنعتی به خارج از شهر در حال انجام است و آبان‌ماه ۱۴۰۰ هم استاندار فارس از طرح این واحد بازدید کرده و خواستار شتاب بخشی به روند انتقال این کارخانه به محل جدید شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد پیشرفت ۲۸ درصدی پروژه انتقال این کارخانه هستیم اما یکی از مهمترین مؤلفه‌های اجرای این طرح، بحث تغییر کاربری اراضی کارخانه سیمان است. در حقیقت انتقال این کارخانه نیاز به تأمین اعتبارات مالی دارد و با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که خروج این واحد صنعتی از شیراز نیازمند ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت فارس، اظهار داشت: هرچند تأمین این مبلغ در شرایط کنونی برای متولیان امر امکان پذیر نیست. اما با تأمین مالی از طریق تغییر کاربری اراضی کارخانه سیمان قطعا سرعت پیشرفت این پروژه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: استاندار فارس دستورات لازم برای انتقال این کارخانه را به مدیران مربوطه داده‌اند و انتظار ما این است که برای شتاب بخشی به روند این پروژه، هرچه سریعتر اعتبارات لازم تأمین شود تا بر اساس برنامه زمانبندی شده حداقل تا سه سال آینده شاهد انتقال این کارخانه به خرامه باشیم.

لزوم شتاب‌بخشی به تصمیم‌گیری کمیسیون ماده ۵

ساداتی گفت: البته برای تحقق این امر نیاز است که برگزاری جلسات و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه داشته باشد و کمیسیون ماده ۵ که تنها مرجع تغییر کاربری اراضی به شمار می‌رود اقدامات لازم برای اجرای این پروژه را هرچه سریعتر انجام دهد.

قول سه ساله برای انتقال کارخانه روغن‌نباتی

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: کارخانه روغن نباتی از دیگر واحدهای صنعتی آلاینده هوا در شیراز به شمار می‌رود که در چهارراه ادبیات واقع شده است و مهمترین مشکل این کارخانه برای انتقال به خارج از شهر این است که نیاز به اعتباری بالغ بر ۱۷۰۰میلیارد تومان دارد.
ساداتی اضافه کرد: هرچند روند انتقال این کارخانه به کُندی پیش می‌رود اما اقدامات اولیه زیرساختی زمین انجام شده و در حال حاضر پروژه انتقال این کارخانه پیشرفت پنج درصدی داشته و پیشبینی می‌شود تا سه سال آینده شاهد انتقال این واحد صنعتی به منطقه ویژه اقتصادی باشیم.
وی بیان کرد: برای اجرای این پروژه، ماشین‌آلات پیشرفته‌ای در نظر گرفته شده و جلساتی با حضور متولیان مربوطه برگزار شده و در این جلسات قول داده اند طرح انتقال این کارخانه تا سه سال آینده انجام شود.

مقاومت‌های مالکان و روزنه‌های امید

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت فارس، عنوان کرد: در زمان آغاز اجرای این پروژه‌ها تا حدودی با مقاومت صاحبان کارخانه‌ها روبه رو بودیم اما با برگزاری جلسات و پیگیری های متعددی که اخیرا انجام شده است امید بسیاری داریم که شاهد انتقال این کارخانه‌ها به خارج از محدوده شهر و اتفاقات خوبی در چند سال آینده باشیم.

گلایه دیرین شهروندان شیراز از وجود تعدادی کارخانه در این کلانشهر و نگرانی از بروز مشکلات در زمینه بهداشت و سلامت موجب شد تا بحث انتقال شرکت های آلاینده به بیرون از این شهر با هدف کاهش آلودگی هوا در دستورکار مسئولین استانی و شهری قرار بگیرد و اخیرا هم پیگیری‌های استاندار فارس در این زمینه شرایط لازم را برای انجام اقداماتی به منظور شتاب بخشی به روند انتقال این کارخانه‌ها فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار