از سال ۸۸ که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس ‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون این پروژه به سرانجام نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ 02 December 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: از سال 88 که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس ‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون این پروژه به سرانجام نرسیده و در مرحله زمین متوقف است.

ماجرای کتابخانه مرکزی شیراز کش‌وقوس‌های فراوان داشته تا اینکه در نیمه فروردین‌ماه سال 98 عنایت‌الله رحیمی استاندار وقت فارس به دستگاه‌های مسئول استان یک ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای برای تعیین زمین داد که این ضرب الاجل هم چندان سودی نبخشید.

پس از آن در خردادماه همان سال چند پیشنهاد از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح و بررسی‌ها آغاز شد. در مردادماه 98 روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در خبری اعلام کرد که زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شد که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

اما مهرماه و پس از گذشت تقریباً 3 ماه از خبر اعلام شده و عدم انجام مراحل قانونی واگذاری زمین کتابخانه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس، احمد احمدی‌زاده معاون وقت سیاسی اجتماعی استانداری فارس اعلام کرد که پرونده زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز در اسفندماه 98 واگذاری زمینی به مساحت حدود 2000 مترمربع واقع در "جبل دراک" توسط شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی جهت احداث کتابخانه عمومی بزرگ شیراز به تصویب اعضا رسید که خبری خوش بود اما این راه نیز به سرانجام نرسید و پروژه کتابخانه مرکزی شیراز همچنان بلاتکلیف است.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس درباره آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: پس از پیگیری‌های مکرر و تغییر چندباره زمین مرکزی سرانجام با حمایت استانداری زمینی در منطقه فرهنگ‌شهر برای کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده و مورد تایید بوده اما هنوز شهرداری آن را واگذار نکرده است‌.

بنا به گفته‌های مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس مطالعات کارشناسی زمین انجام، مشاور پروژه انتخاب و نقشه اولیه ساخت کتابخانه طراحی شده است اما هنوز اصل کار که واگذاری است، انجام نشده است.

منوچهری در توضیح فرایندهای انجام شده برای تایید زمین می‌گوید: در ابتدای آبان نیز جلسه‌ای با حضور مشاور طرح و کمیسیون معماری اداره کل راه و شهرسازی برگزار و نقشه بررسی شد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت واگذاری زمین اعتبارات لازم برای ساخت کتابخانه مرکزی فراهم است یا خیر می‌افزاید: در صورت تعیین زمین، اعتبار برای ساخت آن در نظر می‌گیرند چراکه این پروژه مصوب سفر ریاست جمهوری است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس امسال نیز به دلیل اینکه هنوز زمین قطعی نبود، بودجه برای آن در نطر گرفته نشده، اما در صورتی که تخصیص زمین تا پایان سال قطعی شود، بودجه برای سال آینده آن در نظر گرفته می‌شود.

بنا به اظهارات منوچهری بودجه این پروژه در حال حاضر استانی است اما نامه نگاری‌ها برای اختصاص بودجه ملی به این پروژه در نظر گرفته شده است.

ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ استان فارس است که براساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از سال‌های 94 به این سو این پروژه دارای کد بودجه بوده و هر سال بودجه‌ای برای این امر در نظر گرفته می‌شده اما از آنجا که هنوز زمینی با متراژ و موقعیت مناسب برای ساخت این پروژه در نظر گرفته نشده بود و بودجه‌‌ای نیز تخصیص نمی‌خورده است.

 

براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد بهره‌بردار است یعنی باید ساختمان به آن‌ها تحویل شود تا متولیان کتابخانه‌های عمومی نسبت به اداره و تجهیز آن به کتاب اقدام کنند، به همین دلیل موضوع واگذاری زمین مناسب و در شأن کتابخانه مرکزی شهری چون شیراز از مهم‌ترین مطالبات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای ساخت کتابخانه مرکزی بود.

ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی در بلوار رحمت ساخته شود اما بعدها با این دلیل که غرب شیراز فاقد کتابخانه است و بلوار رحمت نیز از نظر دسترسی مکان مناسبی نبود، موضوع ساخت کتابخانه در این بلوار منتفی شد و از آن زمان یعنی حوالی سال 95 تا امسال هیچ توافقی بر سر زمین این پروژه انجام نشده بود تا امروز که هفت خوان زمین کتابخانه مرکزی شیراز به شهرداری رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار