کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شهاب باران ققنوسی پنج شنبه -۱۱ آذرماه- از غروب تا حدود ساعت ۲۳:۲۸ که صورت فلکی ققنوس زیر افق غربی محو می‌شود، فعال است.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ 02 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: بارش شهابی ققنوسی از هفتم تا ۱۸ آذرماه فعال خواهد بود و اوج آن پنج‌شنبه _۱۱ آذرماه_ اتفاق خواهد افتاد. در طول این مدت هر زمان که کانون شهاب باران در صورت فلکی ققنوس بالای افق باشد احتمال مشاهده شهاب‌های ققنوسی وجود دارد. هر چه کانون بارش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند. این شهاب باران از موقعیت رصد خانه لارستان از غروب تا حدود ساعت ۲۳:۲۸ که صورت فلکی ققنوس زیر افق غربی محو می‌شود، فعال است.

وی افزود: مشخص نیست که در طول این رویداد چند شهاب در ساعت ممکن است دیده شود. زمانی که این بارش برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۶ میلادی مشاهده و حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت رصد شد. با این حال از آن زمان تا کنون شهاب باران ققنوسی آنقدر دیدنی نبوده است. طبق گفته پژوهشگران، دنباله‌دار عامل این شهاب باران از بین رفته است و به همین دلیل تعداد شهاب‌ها غیر قابل پیش‌بینی و بسیار متفاوت است. خوشبختانه نور ماه ۲۸ روزه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار