سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: سالمندان ۶۰ سال به بالا برای دریافت واکسن نوبت سوم به مراکز واکسیناسیون کرونا در استان فارس مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹ 28 November 2021

تابناک فارس به نقل مهر: دکتر عباس رضائیان زاده گفت: سالمندان از افراد در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شوند و میزان عوارض شدید بیماری کووید ۱۹ و مرگ در این گروه از افراد نسبت به دیگر گروه‌های سنی بالاتر است.

او افزود: پیری جمعیت به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌تواند به عنوان فرصت یا تهدید، جامعه را درگیر کند و با توجه به آسیب پذیری این رده سنی، لزوم مراقبت از آنها در برابر همه گیری بیماری کرونا ضروری است.

دکتر رضائیان زاده با تاکید بر اهمیت مراقبت از سالمندان در مقابل این ویروس مرگبار عنوان کرد: خانواده‌های سالمندان باید بیشتر به سلامت آنان توجه داشته و با رعایت دقیق موازین خود مراقبتی در جلوگیری از سرایت این بیماری به این سرمایه‌های گرانبها سهیم باشند.

این مقام مسؤول در دانشگاه ادامه داد: با توجه به آغاز تزریق نوبت سوم واکسن کرونا با اولویت افراد در معرض خطر، سالمندان (گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر) برای دریافت واکسن نوبت سوم (یادآور کووید ۱۹) به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

او با بیان این توضیح که تأثیر واکسن کرونا نیز مانند هر واکسن دیگری با گذشت زمان کاهش می‌یابد و ضروری است با دریافت دوز یادآور، این کاهش اثرگذاری جبران شود، اضافه کرد: در افراد بالای ۶۰ سال به ویژه سالمندانی که مستعد ابتلاء به نوع شدید بیماری هستند، این نگرانی وجود دارد که با کاهش اثر واکسن، موارد ابتلاء به کرونا در آنان افزایش یابد.

دکتر رضائیان زاده با اشاره به اینکه تحقیقات جهانی نیز نشان داده است، بهتر است افراد پس از گذشت چند ماه از تزریق نوبت دوم، دوز یادآور را دریافت کنند، گفت: کرونا ویروس مرتب در حال جهش است و احتمال می‌رود برخی سویه‌ها علاوه بر تزریق دو مرحله واکسیناسیون، بتوانند به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند.

او ادامه داد: تمام جهش‌های کرونا ویروس قابل شناسایی نبوده و انتظار می‌رود، شماری از جهش‌ها در برخی کشورها معرفی نشوند، بنابراین تزریق دوز یادآور واکسن کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظیر رعایت فاصله ایمن فیزیکی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده مداوم از ماسک، حتماً باید پس از تزریق واکسن نیز ادامه داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یادآور شد: سالمندانی که در نوبت اول و دوم، واکسن‌های «اسپوتنیک» یا «آسترازنکا» دریافت کرده و دست کم ۶ ماه از زمان دریافت نوبت دوم آنها گذشته است نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، نوبت سوم واکسن خود را دریافت کنند.

او اظهار داشت: سالمندانی که دو نوبت واکسیناسیون آنها از واکسن‌های غیرفعال شده «کووایران برکت»، «بهارات» و «سینوفارم» استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (غیر فعال شده) به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

برچسب ها: واکسن ، کرونا ، دوز سوم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار