یک میکروبیولوژیست گفت: اعمال محدودیت های کرونایی و افزایش رعایت نکات بهداشتی، موارد ابتلا به آنفولانزا طی یکی دو سال اخیر به کم ترین میزان خود در سطح جهانی رسیده است .
کد خبر: ۱۰۱۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 28 November 2021

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: دکتر حسین جاوید، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان فارس اظهار داشت: موارد ابتلا به آنفولانزا طی یکی دو سال اخیر به کم ترین میزان خود در سطح جهانی رسیده است که دانشمندان احتمال داده اند یک گونه از این ویروس به دلیل عدم ابتلای انسان، منقرض گردد .

وی در خصوص علت پایین آمدن میزان ابتلای انسان به ویروس آنفولانزا تصریح کرد: در طی دو سال اخیر که شاهد اعمال محدودیت های کرونایی و افزایش رعایت نکات بهداشتی بوده ایم، نرخ ابتلا به ویروس آنفولانزا کاهش یافته است .

به گفته دکتر جاوید، آنفلوآنزای B/Yamagataکه یکی از چهار سویه ‌ای آن می باشد، تنها 31 موردد در آخرین فصل آنفولانزا از آن شناسایی شده، گونه ای است که به طور منظم در واکسن‌ های سالانه علیه آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می گیرد .

جاوید اضافه کرد: این سویه آنفلوآنزا همیشه نسبت به دیگر گونه های اصلی ویروس این بیماری کمتر عفونی بوده و به همین دلیل به اندازه سایر سویه ها تکامل نیافته است. از این رو تولیدکنندگان واکسن از سال ۲۰۱۵ مجبور نبودند جزء B/Yamagata واکسن سالانه آنفولانزا را به روز رسانی کنند.

این میکروبیولوژیست بیان کرد: اگر این دودمان ویروس آنفلوآنزا واقعاً منقرض شده باشد، فرصت های جدیدی برای مقابله با آنفولانزای سالانه در آینده بدست آورده ایم، اما برای تایید انقراض این ویروس به مطالعات بیشتری نیاز است چرا که این سویه در سال‌های خاص تمایل به افزایش دارد و سپس در سال‌های دیگر تقریباً ناپدید می‌شود. به گفته دانشمندان فقط شناسایی نشدن این ویروس برای چند فصل به خودی خود نمی تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای انقراض آن باشد.

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به کاهش محدودیت‌های کووید و بازگشایی مجدد برخی مدارس، دانشگاه ها و مشاغل گفت که احتمالا این فصل آنفلوآنزا می‌تواند فصل سختی باشد و B/Yamagata ممکن است دوباره ظاهر شود.

 

جاوید با تشریح ساختار واکسن آنفلوآنزا بیان کرد که واکسن آنفلوآنزای فعلی شامل چهار سویه‌ی آنفلوآنزای نوع A/H۳N۲ یا نوع هنگ کنگ، آنفلوآنزای نوع A/H۱N۱ یا نوع خوکی، آنفلوآنزای نوع B/Victoria و آنفلوآنزای نوع B/Yamagata. سویه‌های آنفلوآنزای نوع A معمولاً عفونی‌تر و منشا اپیدمی‌های کشنده است.

او اضافه کرد: هر سال دانشمندان مشخص می کنند کدام نسخه ژنتیکی هر یک از این چهار سویه احتمالاً عفونی ترین است و در این صورت، واکسن آنفلوآنزا محافظت بهتری ایجاد می‌کند و جایگزینی بخش B/Yamagata واکسن با سویه دیگری که عفونی‌تر و خطرناک‌تر است، می‌تواند اثربخشی واکسن را بهبود بخشد و یا در صورت کاهش واکسن چهار سویه ای به سه سویه ای میتوان واکسن را ارزانتر و راحت تر ساخت و این به معنی آن است که واکسن برای تعداد بیشتر از مردم در دسترس خواهد بود.

جاوید خاطرنشان کرد: اگر مردم امسال واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند و به اقدامات حفاظتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند، این احتمال وجود دارد که سویه B/Yamagata برای همیشه از بین برود. در اپیدمی ویروس کرونا ما یاد گرفتیم که اگر در پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، ماندن در خانه و محدود کردن سفرها و تزریق واکسن واقعاً مصر باشیم، می توانیم شیوع سالانه آنفولانزا را متوقف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار