با همه این انتقادات ناقوس مرگ همچنان در جاده‌های داراب به صدا در می‌آید، اما متولیان حوزه راه‌ها و دیگر مقامات مسئول در وهله اول خطای انسانی را عامل اصلی مطرح می‌کنند و سایر عواملی که می‌تواند با اصلاح آن از جان باختن این تعداد از افرادجلوگیری کرد، به دست فراموشی سپرده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 27 November 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: محورهای مواصلاتی شیراز- داراب - بندر عباس به دلیل اتصال دواستان فارس و هرمزگان از مرز زمینی یکی از محورهای پر تردد در کشور محسوب می‌شود.

این محور به دلیل نداشتن استاندارهای لازم همه روزه میزبان حوادث دلخراشی است که خانوارها را سیاه پوش می‌کند.

در مدت اخیر آمار فوتی‌های تصادفات این محور با افزایش زیادی روبرو بوده است و این منطقه جغرافیایی از استان فارس جولانگاه مرگ شده است.

گرچه درصد بیشتری از این تصادفات دلخراش ناشی از بی توجهی به علائم ایمنی و خطای انسانی است اما اگر جاده‌های این شهرستان استاندارد سازی شده بود قطعاً آمارهای فعلی کاهشی چشمگیر داشت.

جاده‌های جان گیر داراب

تصادفات پی در پی در جاده‌های داراب و کشته شدن رانندگان و مسافران این مسیر خاطرات تلخی را از جاده‌های این مناطق استان در ذهن مردم به جا گذاشته تا آنجا که فعالین اجتماعی و مجازی و خبرنگاران در محافل خبری و رسانه‌های استان از وضع نابسامان راه‌های داراب انتقاد شدید کرده‌اند.

با همه این انتقادات ناقوس مرگ همچنان در جاده‌های داراب به صدا در می‌آید، اما متولیان حوزه راه‌ها و دیگر مقامات مسئول در وهله اول خطای انسانی را عامل اصلی مطرح می‌کنند و سایر عواملی که می‌تواند با اصلاح آن از جان باختن این تعداد از افرادجلوگیری کرد، به دست فراموشی سپرده می‌شود.

 

اخیراً بر اثر برخورد دو دستگاه خودرو پراید و لیفان در محور فسا - داراب ۴ نفر کشته و ۲ نفر دیگر مصدوم شدند. پنج شنبه ۲۰ آبانماه تصادف در جاده داراب به بندرعباس ۲ کشته و یک مصدوم برجای گذاشت. پنجشنه ۱۳ آبان وقوع یک تصادف با ۶ مصدوم در محور داراب- بندرعباس این سه مورد تنها چندین تیتر از عناوین خبرهای حوادث داراب در یک ماهه اخیر محورهای مواصلاتی این شهرستان است که در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

علاوه بر فوت و از کار افتادگی مصدومین حوادث جاده‌ای ضربات روحی و روانی و تبعات جبران ناپذیر اجتماعی از دیگر ارمغان جاده‌هایی است که جان می‌گیرند.

هزینه‌های مالی هر تصادف چه جرحی چه فوتی و چه خسارات وسیله نقلیه به خودی خود میلیاردها تومان خسارت به جای می‌گذارد. وقوع این حوادث علاوه بر اینکه سلامت جامعه را تهدید می‌کند، بنیان فرهنگی و شیرازه خانوارها را هم در هم‌میریزد و معمولاً پس از وقوع حوادث، خانواده‌ها با مشکلات عدیده ای در همه حوزه‌ها روبرو می‌شوند.

در همین راستا مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، آمار هفت ماهه تلفات حوادث رانندگی در محورهای فسا - داراب در استان فارس را تشریح کرد.

دکتر علیرضا درودچی بیان کرد: تصادفات درون شهری منجر به فوت در شهرستان فسا در هفت ماهه نخست امسال با ۱۳ مورد فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲.۵ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل پزشکی قانونی فارس به آمار تصادفات منجر به فوت شهروندان فسایی در سوانح جاده‌ای برون شهری نیز اشاره کرد و گفت: تصادفات منجر به فوت ۲۹ شهروند فسایی در تصادفات هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته که ۳۱ مورد فوتی بوده با کاهش ۶.۵ درصدی روبرو بوده است.

وی افزود: از این تعداد تلفات تصادفات هفت ماهه نخست امسال در فسا، فوت ۳۴ نفر مرد و ۸ نفر زن گزارش شده است، که درصد فوت زنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی و آمار فوت مردان مشابه سال گذشته آمار ثابت نشان می‌دهد.

مرگ ۳۳ نفر در تصادفات برون شهری داراب

درودچی همچنین به آمار تصادفات منجر به فوت در سال جاری در داراب نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه با وقوع تصادفات درون شهری ۶ نفر در داراب فوت‌شدند که این آمار نسبت به سال گذشته ۱۴/۳ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی فارس همچنین به وقوع حوادث و سوانح جاده‌ای (برون شهری) در محورهای شهرستان داراب نیز گریزی زد و گفت :۳۳ مورد فوتی در محورهای برون شهری داراب در ۷ ماه نخست امسال نشان می‌دهد.

او متذکر شد: تعداد زنان فوت شده در حوادث جاده‌ای هفت ماهه سال جاری در داراب ۷ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد کاهش و تعداد مردان فوت شده نیز ۳۲ مورد و با کاهش ۳۷.۳ درصدی روبرو بوده است.

لزوم توجه مسئولان به حوزه راههای فارس برای جلوگیری از تداوم مرگ و میر

توجه مسئولان راه استان فارس با ایمن سازی جاده‌ها امری ضروری است. اخبار منتشر شده از وضعیت راههای فارس خصوصاً محور فسا - داراب بصورت پی در پی نشان از جدیت این موضوع دارد.

فعالان اجتماعی و خبرنگاران فارس با برجسته کردن حوادت ترافیکی این محور به دنبال توجه به نقاط حادثه خیز هستند. به نظر می‌رسد در این راه مسئولان امر باید نسبت به شرایط خاص و ویژه راه‌های مواصلاتی استان فارس خصوصاً محور فسا- داراب- وجهرم- لار توجه و اهتمام جدی ورزیده و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و با ایمن سازی این مسیرها از بروز خطرات ناگوار دیگری جلوگیری کنند.

در همین زمینه مدیر عامل انجمن توسعه پایدار داراب هم در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از راهداری و راه و شهرسازی و وزیر راه و شهرسازی به دلیل توجه کافی نداشتن به محورهای داراب بیان کرد: آمارهای تصادفات داراب از چند استان کشور بیشتر است و بیشتر تصادفات استان فارس در داراب اتفاق می‌افتد.

شهاب سلیمی افزود: متأسفانه تلفات جاده‌ای در ۳ سال گذشته در محورهای داراب و حومه حدود ۲۰۰ نفر و حدود ۱۰ هزار نفر هم آمار آسیب دیده گان از تصادفاتی است که در بیمارستان داراب بستری شده و خدمات اخذ کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در تصادفات روی داده در این محور خسارتهای جبران ناپذیری نیز به سانحه دیده گان واردشده به طوری که هنوزبه زندگی عادی خود بازنگشته اند.

مدیر عامل انجمن توسعه پایدار داراب با بیان اینکه مسیر شیراز، فسا داراب، به بندرعباس ۵۵۵ کیلومتر است که بهترین و نزدیکترین مسیر از مرکز استان فارس به بندرعباس است، ابراز کرد: ۱۷۰ کیلومتر از بزرگراه در حوزه شهرستان داراب قرار دارد که تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر از این مسیر دوبانده احداث شده و مابقی مسیر دوطرفه است.

سلیمی تاکید کرد: اکثر تصادفات جاده‌ای در این مسیر رخ به رخ است که در صورت توجه ویژه مسؤلین و احداث وتکمیل این بزرگراه که قرار بود تا سال ۹۳ به بهره برداری برسد، مطمئناً بیش از ۹۰ درصد تلفات و تصادفات جاده‌ای در این مسیر حذف خواهد شد.

او همچنین از توجه نکردن مسئولین استانی و کشوری به مناطق پرجمعیت و کمتر توسعه یافته استان فارس بشدت گلایه کرد و گفت: جای بسی خوشحالی است که در جای جای استان فارس و کشور عزیزمان اتفاقات خوبی بیفتد اما متأسفانه تخصیص و تقسیم اعتبارات در استان اصلاً عادلانه نبوده و تعداد انگشت شماری از شهرستانها اکثر اعتبارات عمرانی را درود می‌کنند، در حالی که سهم بقیه شهرستانها بسیار اندک است.

مدیر عامل انجمن توسعه پایدار داراب ابراز امیدواری کرد: امید داریم با فعالیت استاندار جدید فارس که فردی معتقد و عادل هستند، این مشکل مرتفع شود.

سلیمی یادآور شد: شهرستان بزرگ و تاریخی داراب چهارمین شهرستان وسیع و پرجمعیت استان فارس بین ۳۶ شهرستان است، پس ضروری است مسؤلین به این شهرستان که دیار امام حسن مجتبی (ع) هم می‌باشد، توجه ویژه داشته باشند.

در ادامه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز کرد: -محور فسا – داراب به طول تقریبی ۹۵ کیلومتر از خروجی فسا تا تقاطع شهید جاویدی (سه راهی معروف به جلیان) به صورت چهار خطه است که در خیلی از مقاطع هنوز حفاظ میانی (مانع فیزیکی) اجرا نشده است و باید همزمان با تکمیل سایر مقاطع مسیر عملیات تهیه و نصب حفاظ میانی نیز توسط پیمانکار و کارفرما (اداره کل راه و شهرسازی استان) دنبال شود.

علیرضا سیاهپور اظهار کرد: از محدوده پل شهید جاویدی تا تقاطع زرین دشت (نقطه دولت آباد) مسیر به شکل دو خطه رفت و برگشت و با احتمال بالای تصادفات رخ به رخ است.

وی افزود: در این مقطع و درفاصله بین ابتدای حوزه داراب تا سه راهی زرین دشت عملیات احداث ابنیه فنی و عملیات خاکی احداث وباند دوم توسط پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی در دست اجرا است، اما از تقاطع شهید جاویدی تا کرانه بیخه دراز چهار خطه پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس با بیان اینکه بیشتر تصادفات محور فسا – داراب در فاصله بین تقاطع شهید جاویدی تا ابتدای حوزه داراب در مناطق معروف به کرانه بیخه دراز و منطقه دشت خانگلی اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: عمده این تصادفات به دلیل نوع برخورد رخ به رخ و دارای شدت بالا است.

سیاهپور متذکر شد: اداره کل راهداری متناسب با پهنه بندی تصادفات و با اجرای شیار لرزاننده دوبل خطوط وسط جهت هشدار و ممانعت از سبقت غیر مجاز انجام داده است.

او ادامه داد: برای جلوگیری از تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی شیار لرزاننده حاشیه محور نیز اجرایی شده است.

این مقام مسئول در حوزه راهداری فارس تعریض محور در محدوده گردنه بیخه دراز جهت ایجاد شانه آسفالته به منظور جلوگیری از تصادفات رخ به پشت سواری با کامیون را از دیگر اقداماتی دانست که برای جلوگیری از تصادفات محور فسا - داراب انجام شده است.

سیاهپور خاطر نشان کرد: در محدوده فسا تا داراب نقاط پر تصادف مصوب بیشتر در حوزه فسا و شامل نقاط معروف به پل خیر آباد منطقه هارم و منطقه نوبندگان است، که خوشبختانه با اجرای باند دوم این مناطق رفع شده است.

روند لاک پشتی دو بانده شدن جاده

فرماندار داراب نیز در سخنانی ضمن انتقاد از روند لاک پشتی احداث جاده دوبانده مسیر داراب به شیراز و داراب به بندر عباس تصریح کرد: در حاضر بیش از ۷۰ کیلومتر بزرگراه در داراب در دست احداث است و بیش از ۷۰ کیلومتر دیگر نیز هنوز دوطرفه نشده و بشدت ناایمن و خطرآفرین است.

اصغر فرودی خواستار پرداخت معوقات پیمانکار مربوطه شد و گفت: لازم است تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی با تزریق اعتبارات بیشتر روند تکمیل این محور را تسریع کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار