دهانشویه‌های درمانی، برای درمان بعضی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های لثه، بدبویی دهان و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۰۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 26 October 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: به طور کلی انواع دهانشویه‌ها را می‌توان به دو دسته درمانی و غیردرمانی تقسیم کرد.
دکترآسانا طالبان پور بیات افزود:دهانشویه‌های درمانی همان طور که از نامشان پیداست، برای درمان بعضی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های لثه، بدبویی دهان و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد:این نوع از دهانشویه‌ها باید از سوی پزشک تجویز شوند، چرا که اگر بیمار به صورت خودسرانه از آن‌ها استفاده کند، ممکن است دچار عوارض شود.
وی اظهار داشت:دهانشویه‌های غیردرمانی بیشتر برای موارد بهداشتی به کار می‌روند و انواع این دهانشویه‌ها قابل دسترس و بعضی از آن‌ها دارای الکل و برخی دیگر فاقد الکل هستند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: اگر دهانشویه‌های ضدعفونی کننده برای مدت طولانی استفاده شوند، با از بین بردن باکتری‌های مفید دهان، باعث می‌شوند بعضی میکروب‌ها بیشتر رشد کنند.
دکترآسانا طالبان پور بیات با بیان اینکه مزیت دهانشویه‌های حاوی الکل این است که راحت‌تر جذب مخاط دهان و لثه می‌شوند و اثرگذاری شان بیشتر است، اما مضراتی هم دارند مانند اینکه می‌توانند دهان را خشک کنند گفت:وقتی دهان خشک شود، زمینه برای ایجاد بوی بد دهان نیز فراهم می‌شود؛ همچنین اگر طولانی مدت استفاده شوند، حتی می‌توانند سبب سرطان‌های داخل دهانی شوند؛ بنابراین دهانشویه‌های فاقد الکل، گرچه مزیت الکل را ندارند، اما مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد نمی‌کنند و ایمن‌تر هستند.
این کارشناس دهان و دندان ادانه داد:پس از غذا خوردن، همیشه مقداری از مواد غذایی روی سطح مینای دندان باقی می‌ماند. در چنین حالتی، وقتی از دهانشویه‌های درمانی استفاده می‌کنیم، ممکن است با مواد غذایی واکنش نشان دهد و با ایجاد محیط اسیدی به مینای دندان آسیب بزند.
وی اظهار داشت:اگر دهانشویه بیش از اندازه و طولانی مدت استفاده شود، ممکن است سبب تغییر رنگ دندان‌ها شود. این مشکل بیشتر در مورد مصرف طولانی مدت دهانشویه‌های درمانی (بیش از یک هفته) مطرح است، اما دهانشویه‌های بهداشتی اگر طولانی مدت استفاده شوند، رنگ دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند.

برچسب ها: دهانشویه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار