رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه اگر متولی جمع آوری و دفن پسماند شهرداری است نباید اصناف در این موضوع دخالت کنند،گفت: اغلب دوره گردهایی که در شهر شیراز مشاهده می شود وابسته به این انبارهای ضایعاتی غیرمجاز هستند که موجب سلب آسایش مردم نیز شده اما اتحادیه علافان و آسیاب داران برای این مشاغل کاذب مجوز صادر کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴ 26 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: انتشار کلیپی چند ثانیه‌ای از برخورد ماموران شهرداری شیراز با پیرمردی که گفته می‌شود گونی انباشته از ضایعات را در خیابان معالی آباد شیراز حمل می‌کرده واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.
در این کلیپ کوتاه دیده می‌شود که تعدادی از شهروندان شیرازی در دفاع از فردی زباله گرد در حال صحبت با ماموران شهرداری هستند.
در توضیحات همراه با این کلیپ عنوان شده که کارکنان شهرداری گونی حاوی ضایعات این فرد را وسط خیابان پرت کرده‌اند اما در کلیپ منتشر شده تصویری مبنی بر برخورد خشن فیزیکی با این فرد دیده نمی‌شود.
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از جزئیات این ماجرا اقدام به تماس با سجاد خلیلی، رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز کرد اما این مقام مسئول اعلام کرد که همانگونه که در برچسب خودرو وانتی که در کلیپ نیز مشخص است واحد رسیدگی به این موضوع حوزه مدیریت پسماند بوده است.

قانون اجازه برخورد با همه زباله گردها را داده

خبرنگار ما در ادامه با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تماس برقرار کرد و این مقام مسئول درباره جزییات این ماجرا گفت: براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی همه پسماندها به جز صنعتی و ویژه در شهرها بر عهده شهرداری‌ها است و در ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند نیز به صراحت عنوان شده که هرگونه نگهداری ،حمل و نقل ،فروش،مخلوط کردن،جمع آوری و دفع پسماند باید بر طبق مقررات باشد.
روح‌الله خوشبخت افزود: براساس دستور قضایی که به شهرداری‌ها ابلاغ شده این ارگان نه تنها باید با دوره گرد بلکه ماشین آلات و یا افرادی که از طرق مختلف و غیرمجاز نسبت به جمع آوری پسماند اقدام می کنند برخورد کند.
خوشبخت به موضوع کلیپی که در خصوص برخورد با پیرمرد دوره گرد در معالی آباد شیراز که در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: این برخورد دوم آبان ماه صورت گرفته و ضمنا هیچ برخورد خشنی نیز در کار نبوده است.

علافان و اصناف در مدیریت پسماند دخالت نکنند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که علیرغم اینکه براساس قانون وظیفه جمع آوری پسماند به شهرداری ها واگذار شده اما در سال‌های اخیر اتحادیه‌ای به نام علافان و آسیاب داران در شیراز تشکیل شده که این اتحادیه اخیرا در موضوع جمع آوری پسماند دخالت می کند و این مساله به افزایش مشاغل کاذب و برخوردها در این حوزه دامن زده است.
وی با بیان اینکه اگر متولی جمع آوری و دفن پسماند شهرداری است نباید اصناف در این موضوع دخالت کنند،گفت: اغلب دوره گردهایی که در شهر شیراز مشاهده می شود وابسته به این انبارهای ضایعاتی غیرمجاز هستند که موجب سلب آسایش مردم نیز شده اما اتحادیه علافان و آسیاب داران برای این مشاغل کاذب مجوز صادر کرده است.

گشت نظارت بر مدیریت پسماند از دیرباز وجود داشته است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اخیرا گشت‌هایی با عنوان بازیافت و مدیریت پسماند در شیراز ایجاد شده؟ گفت: از سالیان گذشته گشت‌های ویژه‌ای برای نظارت بر امر بازیافت در هر محدوده شهری در شیراز ایجاد شده و موضوع جدیدی نیست.
خوشبخت اضافه کرد: برخی افراد با جنجال‌سازی رسانه‌ای یا هیاهو در فضای مجازی به دنبال دورکردن شهرداری از وظایف قانونی خود هستند که منطقی نیست و نمی‌توان توقع داشت این نهاد وظایف ذاتی خود را انجام ندهد.
وی با بیان اینکه برخورد خشن در این زمینه موجب واکنش‌های منفی در فضای رسانه‌ای می‌شود،گفت: در موضوع روز گذشته برخورد خشنی با این فرد دوره گرد نشده است.

ترحم و نازیبایی

وی ادامه داد: بعضی شهروندان و مردم به دید ترحم به اینگونه مشاغل نگاه می کنند و انتظار دارند که شهرداری وظایف ذاتی و قانونی خود را انجام ندهد اما در مقابل با افزایش این مشاغل کاذب منتقدان و رسانه‌ها فریاد نازیبایی منظر شهر گردشگرپذیر شیراز را سر می‌دهند و اینکه وجود این مشاغل، دوره گردها و معتادان متجاهر که در حوزه پسماند نیز فعالیت دارند جلوه شهر را نازیبا کرده‌ است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز علت زیاد شدن اینگونه مشاغل را در یکسال اخیرا به دلیل افزایش قیمت ضایعات دانست و گفت: برخی فعالان در این حوزه نیز از وجود معتادان متجاهر سوءاستفاده می کنند و در قبال تحویل ضایعات به آنها مواد مخدر می‌دهند.
وی بیان کرد: درباره نحوه برخورد با زباله گردها در شهر شیراز دوره‌های آموزشی برای ماموران شهرداری گذاشته شده و تذکراتی نیز در این زمینه صادر شده است.
خوشبخت گفت: مردم باید آگاه باشند که حوزه مدیریت پسماند کاری تخصصی است و نباید افراد غیرمجاز در این زمینه دخالت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار