کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی شکارچی از ۱۰ مهرماه تا ۱۶ آبان ماه فعال است و پیک آن ۲۹ مهرماه رخ خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 21 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا:فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: اوج بارش شهابی شکارچی یا جباری امشب _پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه- رخ خواهد داد؛ این بارش شهابی از ۱۰ مهرماه تا ۱۶ آبان ماه فعال است و پیک آن ۲۹ مهر ماه رخ خواهد داد. کانون بارش ساعت ۲۱:۳۷ در صورت فلکی جبار از افق شرقی شما قابل مشاهده است سپس تا زمان سپیده دم حدود ساعت ۰۴:۰۰ به اوج خود در آسمان می‌رسد. ZHR این بارش ۲۰ است که البته از منطقه رصدخانه لارستان می‌توان تا ۱۴ شهاب در ساعت را رصد کرد.

وی افزود: امشب ماه در برج حمل تنها یک روز از فاز کامل آن می‌گذرد و حدوداً ۹۸ درصد روشنایی دارد، پس امسال انتظار زیادی از این بارش شهابی نداریم. احتمالاً نور مهتاب باعث می‌شود بیشتر شهاب‌ها از دید ناظران زمینی پنهان شود، اما بارش شهابی شکارچی یک بارش شهابی طولانی مدت است بنابراین شاید شب‌های قبل و بعد از پیک بارش هنگامی که ماه در آسمان کم نورتر است، بهتر بتوان شهاب باران را رصد کرد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی شکارچی از عبور زمین در بقایای دنباله دار هالی ایجاد می‌شود، این دنباله دار آخرین بار سال ۱۹۸۶ در آسمان دیده شده است و در سال ۲۰۶۱ یک بار دیگر در آسمان ظاهر خواهد شد. طبق گفته ناسا، این دنباله‌دار هر ۷۶ سال یک بار در سفر خود به دور خورشید ظاهر می‌شود.

وی تصریح کرد: ناظران زمینی می‌توانند در منطقه‌ای با افق باز دور از آلودگی نور شهر شهاب‌ها را رصد کنند. در ابتدا افراد باید مدتی صبر کنند تا چشمان با تاریکی آسمان سازگار شود، برای لذت بردن از این نمایش آسمانی نیازی به دوربین دو چشمی یا تلسکوپ نخواهید داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار