سید احسان اصنافی، بر لزوم اندیشیدن و اجرایی کردن راهکارهایی تاثیرگذار در خصوص رفع معضل تکدی‌گری تاکید و در عین حال از شهروندان درخواست کرده بود که تحت هیچ عنوان به متکدیان، کمک نقدی یا غیرنقدی نداشته باشند تا شیراز هم مانند اصفهان و تبریز، کمتر با این معضل مواجه باشد.!
کد خبر: ۱۰۰۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ 20 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: در میان ازدحام متکدیان، که بعضی با گذاشتن ترازو یا چند قلم کالای کم ارزش، تحت عنوان دستفروشی، نشان دادن زخم‌های کهنه و ادعای بیماری سخت و صعب العلاج، محبت رهگذران را جلب می‌کنند، اکثرشان مهاجرانی از بیرون استان فارس و شهر شیراز هستند؛ مردان و زنان و کودکانی که کارشان همزمان با کارمندان و کسبه آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد و اگر زیر پوست زندگیشان را بکاوی، کمتر با مشکل مالی مواجه‌اند، آدم‌هایی که استیصال از نداری آنان را به این وادی کشانده باشد؛ متکدیانی که اگر رهگذر همیشگی خیابان‌های شیراز باشی، آنان را به خوبی خواهی شناخت!!.

متکدیان که بعضی برگه درخواست کمک روی دستگاه‌های عابربانک چسبانده و برخی کنار مراکز درمانی و پزشکی بیتوته کرده‌اند یا سر چهارراه‌ها، دستمال و گل و لیف میفروشند و اسپند برای خودروسواران دود می‌کنند، از لهجه‌ و کلامشان به خوبی می‌توان به غیرشیرازی و حتی غیرایرانی بودنشان پی برد؛ گدایانی که اکثرا حرفه‌ای شده‌اند و برای خود محدوده کسب و کار دارند و اگر دیگری به محدوده آنان وارد شود، به اشکال مختلف با او برخورد می‌کنند. زنان کودک به دوش و مردانی که تابلوی بیماری‌های صعب العلاج بر گردن آویخته‌اند یا با واکر و عصا، شهروندان شیراز یا مسافرانی که برای انجام امور پزشکی و درمانی به این شهر آمده‌اند را سرکیسه می‌کنند.

خیابان‌های زند، که نقطه ثقل تردد گردشگران، خصوصا گردشگران حوزه سلامت محسوب می‌شود، همه روزه مملو از گدایانی است که هیچ زمانی در چند سال اخیر، غیبت نداشته‌اند و اگر یک روز نباشند، مغازه دار و صاحب دکه مطبوعاتی، سراغشان را از یکدیگر می‌گیرند! و در کنار آنها، چه بسیار وقایعی که از نگاه همه پنهان می‌ماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر، بیان کرد: ساماندهی این قشر از جامعه وظیفه شهرداری به عنوان تنها ارگان نیست.

علی‌اکبر سلطانی گفت: به عنوان مثال؛ شهرداری شیراز در مصوبه‌ای که سال گذشته داشته ۱۰.۲ دهم میلیارد تومان هزینه و به مدت زمان ۴ ماه معتادان را جمع آوری و نگهداری کرده است.

او از نبود همکاری دیگر سازمان‌های متولی در امر ساماندهی متکدیان انتقاد و اضافه کرد

 

سازمان‌های دیگر از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و استانداری در این حوزه باید برای آموزش، ترک اعتیاد و بکارگیری و اشتغالگیری افراد ورود و اقدام کنند.

پول تمام شد، متکدیان و معتادان متجاهر رها شدند!

سخنگوی شورای شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه مابقی سازمان‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و شهرداری شیراز پس از اتمام منابع مالی، مجبور شده این افراد معتاد را رهاسازی کند و به نقاط شهر پراکنده شوند.

سلطانی تصریح کرد: برای ساماندهی معتادان متجاهر و متکدیان باید برنامه بلندمدتی داشته باشیم، چرا که شهروندان هم نمی‌پذیرند که شهرداری درآمد سنگینی را برعهده بگیرد و حق و حقوق مردم را صرف معتادان ومتکدیان متجاهر کنیم.

او خاطرنشان کرد که این مهم وظیفه شهرداری به صورت انحصاری نیست و ضرورت دارد تا استانداری فارس با برپایی جلساتی با حضور تمام سازمان‌ها به این موضوع ورود کنند و از ظرفیت همه سازمان‌ها برای حل این معضل استفاده شود.

سلطانی تاکید کرد که اگر تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند شورای ششم و شهرداری این توان را دارد که این موضوع را ساماندهی کند.

او همچنین تصریح کرد: بخشی از اطراف حرم و بافت قدیم به دلیل اینکه نوسازی شده است امنیت از معتادان سلب شده و آن‌ها به مناطق دیگری پراکنده شده‌اند و به دلیل اینکه درآمد بهتری از جمع‌آوری ضایعات کسب کنند به مناطق بالاشهر رجوع می‌کنند.

در هم‌افزایی دچار مشکل هستیم

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت متکدیان سطح کلانشهر شیراز، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که متاسفانه برای ساماندهی این مجموعه، دستگاه‌های متولی با هم هماهنگی ندارند و ما در هم افزایی دچار مشکل هستیم.

او خواستار همکاری سایر ارگان‌های مربوطه با محوریت کمیته کار در این امر شد و متکدیان را به سه دسته از جمله کودکان کار، معتادان متکدی و افاغنه تقسیم کرد و هدف از ساماندهی کودکان کار را جلوگیری از تکدی‌گری آنان در این شهر دانست.

زارعی بیان کرد: با این حال برنامه‌هایی برای ساماندهی این افراد از سوی سازمان‌های متولی بهزیستی، نیروی انتظامی و ... برنامه مدون و کاملی از سوی این نهادها ارائه نشده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این شهردار شیراز نیز حضور متکدیان در نقاط مختلف شهر را یکی از آسیب‌های اجتماعی موجود دانسته و تاکید کرده بود که اکثر قریب به اتفاق این افراد، شیرازی و حتی فارسی و بعضا ایرانی نیستند.

سید احسان اصنافی، بر لزوم اندیشیدن و اجرایی کردن راهکارهایی تاثیرگذار در خصوص رفع معضل تکدی‌گری تاکید و در عین حال از شهروندان درخواست کرده بود که تحت هیچ عنوان به متکدیان، کمک نقدی یا غیرنقدی نداشته باشند تا شیراز هم مانند اصفهان و تبریز، کمتر با این معضل مواجه باشد.!

به گزارش ایسنا، پای متکدیانی که با استفاده ابزاری از کودکان یا راهکارهایی که منجر به جلب مهربانی همشهریان می‌شود، به همه جای شیراز باز شده است، ردی که دنبال کردن آن به مترو هم می‌رسد؛ متکدیانی که علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می توانند عامل مهمی در تن پروری، کاهلی و بی علاقگی به کار و تلاش باشند.

مردم شیراز که به میهمان نوازی و بخشندگی شهرت دارند، هر بار که به خیابان می‌آیند قطعا با نمونه‌ای از انواع متکدیان مواجه خواهند شد؛ افرادی که بعضا حتی دست کمک دراز نمی‌کنند بلکه کنار عابربانک‌ها می‌ایستند و از کسانیکه وجهی دریافت کرده‌اند با زبان خواهش و تمنا، درخواست پول می‌کنند، گدایانی با لهجه‌های مختلف که اطراف مغازه‌ها پی یافتن شهروندی هستند تا از او درخواست خرید کالا کنند و اگرچه تمایل مردم برای کمک به آنان بسیار کاهش داشته اما هنوز هم افرادی هستند که توان مقاومت در برابر آن همه خواهش و التماس را ندارند و تسلیم می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار