کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ک شب پس از همنشینی ماه و سیاره زحل امشب _جمعه ۲۳ مهرماه_ ماه و سیاره مشتری نیز در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۰۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 15 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: یک شب پس از همنشینی ماه و سیاره زحل امشب _جمعه ۲۳ مهرماه_ ماه و سیاره مشتری نیز در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه با جدایی زاویه‌ای چهار درجه و هشت دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان ۹ روز خواهد بود و درصد روشنایی آن ۷۸ درصد است.

وی افزود: این دو جرم در آسمان عصر قابل مشاهده و ساعت ۱۷:۴۰ زمانی که به ارتفاع ۳۶ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما می‌رسند، قابل رصد خواهند شد؛ سپس ساعت ۱۹:۵۷ در موقعیتی ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به اوج خود در آسمان می‌رسند و تا ساعت ۰۰:۴۶ قابل رصد خواهند بود. قدر ماه در این شب ۱۲.۳ و قدر سیاره مشتری منفی ۲.۶ است و هر دو در صورت فلکی جدی قرار دارند. این پدیده را می‌توان به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ رصد کرد.

رصد کهکشان M33
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان M33 که کهکشان چرخ‌دنده نیز نامیده می‌شود بیش از ۵۰ هزار سال نوری قطر دارد و بعد از کهکشان آندرومدا یا M31 و کهکشان راه شیری سومین گروه کهکشانی بزرگ است. کهکشان M33 که تقریباً سه میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. به دلیل سه ستاره درخشان‌تری که در مجاورت این کهکشان در صورت فلکی به همین نام می‌درخشد به این نام خوانده شده است.

وی اضافه کرد: این کهکشان با میل ۳۰ درجه و ۳۹ دقیقه قوسی شمالی در آسمان نیم‌کره شمالی به خوبی قابل رصد است و از عرض‌های جغرافیایی ۳۹ درجه جنوبی به پایین دیگر قابل مشاهده نیست. این کهکشان از ساعت ۱۸:۲۹ تا ۰۴:۵۶ روز بعد در آسمان حضور دارد. قدر این کهکشان ۵.۷ است، بنابراین ضعیف است و نمی‌توان با چشم غیر مسلح آن را مشاهده کرد، اما از طریق یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ قابل رصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار