کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه هشت روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله سه درجه و ۵۶ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸ 14 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: ماه و سیاره زحل پنج شنبه شب _۲۲ مهرماه_ از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه هشت روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله سه درجه و ۵۶ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره البروجی دو جرم آسمانی است.

وی افزود: زمانی که دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و یک سیاره یا خورشید و یک سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسد در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود، البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع به کار برده می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این همنشینی از مختصات رصدخانه لارستان در آسمان زمانی که اجرام به ارتفاع ۳۹ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی برسد حدود ساعت ۱۷:۴۱ قابل رصد است. ساعت ۱۹:۰۰ در موقعیتی ۴۲ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، سپس اجرام نیمه شب حدود ساعت ۲۳:۳۸ هفت درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما محو می‌شود.

وی تصریح کرد: ماه با قدر منفی ۱۲.۲ و سیاره زحل با قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشد و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارد. این دو جرم در صورت رصد با تلسکوپ نمی‌تواند همزمان در یک میدان دید قرار بگیرد، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار